#7 Chernobog

Hade egentligen lite andra öl planerade men insåg att det vore en bättre idé att rensa ut skåpen totalt innan nya råvaror köps hem. Har varit sugen på en riktigt mustig, komplex öl sen jag drack Mayan Apocalypse från Lost Abbey. Den är nån slags belgare, jag får nöja mig med en stout idag.

Min förra stout blev tunn och inte alls ”stoutig” så för att ändra på det så mäskar jag högre (69) och har större andel rostad korn och havreflingor. Receptet kan tyckas lite konstigt, och det är det, men jag tror det kan bli nåt vackert av det här.

Start om några timmar, uppdaterar bloggen löpande, eller nåt.

BIAB #07 – 2013-05-10
”Chernobog”
~8.0% ABV – 79.4 IBU – 90.7 SRM
OG 1.055 – FG 1.XXX
http://www.BrokenBearBrewing.com

~18L Sats

Malt:
1.55kg 23.1% Münich
1.50kg 22.4% Vetemalt
0.75kg 11.2% Havreflingor
0.73kg 10.9% Rostat Korn
0.65kg 09.7% Chokladmalt
0.50kg 07.5% Caraplus 200
0.25kg 03.7% Torvrökt Malt
0.25kg 03.7% Rågflingor
0.25kg 03.7% Carapale
0.17kg 02.5% Caraamber

Humle & Annat:
70.00g 60min 10% Admiral
99.00g 05min Kakao
15.00g 05min Pomerans
1styck 05min Torkad Chili
99.00g 05dar Blåbärshonung

Jäst:
Nottingham + US-05

CHERNOBOG

CHERNOBOG

En kommentar

  1. Aron

    Oj, tveksamt om dedär maltsorterna innehåller nog med enzymer för att kunna omvandla stärkelsen till socker överhuvudtaget i mäsken. Du har ju ingen basmalt alls liksom. Men de e väl bara o köra på o se vad som händer. 🙂

  2. Retro Olivia

    Hej å hå!
    Min fru(retro Olivia) använder wordpress å vi delar dator så jag kan ej kommentera med eget konto.

    Stouts tycker jag också är svåra. Lite synd för jag älskar stouts. Absolut en favoritsort. Hittils aldrig fått till en bra stout- Om du lyckas så får du tala om hur man gör.

    mvh/Vilse i pilsnern Rickard

  3. Pingback: Nytt i skåpet, i jäshinken, i flaskan och i glaset | BROKEN BEAR BREWING
  4. Angelica (Ange)

    Åh, vilken rolig blogg! Är imponerad över att du brygger själv, de flesta jag känner brygger i team. Är det Tijna som gjort de grymma etiketterna? Ser fram emot ett smakprov om vi kommer ner till Götet.

    • BrokenBearBrewing

      Haha, tack! Kul att nån mer hittat hit 🙂 Jag känner ingen som hade varken energi eller lust att punga ut cash för att brygga så det fick bli själv. Och jag gör etiketterna, tack 😉 Det finns alltid öl här!

  5. Pingback: IPA, Etiketter och Untappd | BROKEN BEAR BREWING

Lämna en kommentar